وبلاگ طراحی گرافیک سپهر

آخرین اخبار و اطلاعات منتشر شده در حوزه گرافیک را با هم، اینجا مرور خواهیم کرد

وبلاگ طراحی گرافیک سپهر

آخرین اخبار و اطلاعات منتشر شده در حوزه گرافیک را با هم، اینجا مرور خواهیم کرد

طراحی آرم و لوگو از صفر تا صد

طراحی آرم و لوگوی هر شرکت وجه تمایز آن شرکت در اولین نگاه با سایر رقبا است. لوگو یا نشانه نمادیست برای بیان کردن یک عبارت یا القا نمودن یک مفهوم. آرم ها چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه ای است. که آرم متعلق به آن است، می باشد. آرم ها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشاندهنده رد برجای مانده از او در آنجا است. در ادامه مقاله به مقایسه آؤم و لوگو خواهیم پرداخت و تفاوت های هریک را بیان خواهیم کرد.

  سابقه طراحی آرم و لوگو به زمانهای بسیار بسیار دور بر می گردد، آنجا که انسانهای اولیه برای انتقال مفاهیم مربوط به مثلا شکار در یک نقطه، علائمی را روی دیوار غارها ثبت می کردند و هر کجا آن علامت دیده میشد، مفهوم واحدی را به مخاطب و بیننده منتقل می نمود. لوگو نشانه یا علامتی گرافیکی است. که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید عموم، استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا ورد مارک). در دوران حروفچینی با فلز داغ، لوگوتایپ، مجموعه ای از فونت ها و کاراکترها بود. در دوران کنونی که عصر ارتباطات است، لوگوی یک شرکت، اغلب مترادف با مرغوبیت یا برند شرکت است.

تفاوت آرم و لوگو

بین لوگو و آرم تفاوت زیادی وجود دارد. و تنها وجه مشترکشان اینست که هر دو نشانه گر و بیان کننده منحصر به فرد از شرکت، موسسه، سازمان یا.. است.

لوگو

لوگو یک عنوان به اشکال و صورتهای مختلف گرافیکی است، که طراحی این اشکال بستگی به سلیقه و خلاقیت طراحان گرافیک دارد.

آرم

در واقع آرم یک عنوان گرافیکی نیست بلکه فقط یک نشانه و یا تصویر گرافیکی یا ساده است٬ هر کسی با دیدن این نشانه یا آرم تشخیص میدهد که این آرم مربوط به چه عنوانی است. ولی هیچ کس نمی تواند بفهمد که این نشانه مربوط به چه عنوان خاصی است (اسم شرکت و…). بنابراین در کنار نشانه یا آرم اسم مربوط به شرکت و یا… که معولا اسمی خاص هست قرار میگیردد. این نوع طراحی هم دو سبک تقریبا متفاوتی دارد. عده ای از طراحان گرافیک نشانه را خودشان طراحی می کنند. و عده ای دیگر نشانه را از جای دیگر الگو برداری می کنند. به طور کلی می توان گفت: خلاقیت در لوگو ۱۰۰٪ بکار رفته ولی در آرم بین %۴۰ تا ۷۰% میباشد. همچنین هزینه در طراحی آرم کمتر از طراحی لوگو میباشد.

طراحی آرم و لوگو

نرم افزارهای طراحی لوگو

طراحی لوگو بعد از انجام برروی کاغذ باید توسط برنامه های رایانه ای مربوط به گرافیک، پیاده سازی شود. نرم افزارهای زیادی برای طراحی لوگو به بازار عرضه شده است. از جمله نرم افزار کورل متعلق به شرکت کورل کانادا، نرم افزار ایلوستریتور متعلق به شرکت ادوبی آمریکا، نرم افزار سوتینک لوگو میکر sothink logo maker متعلق به شرکت sothink، نرم افزار logo design studio با آبجکت های آماده طراحی لوگو و …

اما از این میان دو نرم افزار کورل و ایلوستریتور در کل دنیا از طرفداران بیشتری برخوردار بوده است. و با وجود اینکه نرم افزارهای گرافیکی بیشماری هر روزه برای طراحی های گرافیکی به بازار می آیند، اما از الویت آنها در انتخاب، کاسته نشده است. برنامه های بسیاری برای طراحی های گرافیکی وجود دارد. اما عموما نرم افزارهای وکتور یا برداری به دلایلی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد برای طراحی آرم ها مناسب تر می باشد.

خصوصیات نرم افزارهای وکتور یا برداری vector

* طراحی و تصویرسازی ها با این نرم افزارها، تحت هیچ شرایطی افت کیفیت ندارند.
* با تغییر اندازه تصویر (که در طراحی لوگو بسیار مهم است، زیرا لوگو در سایزهای مختلف، از جمله بسیار کوچک مورد استفاده قرار می گیرد) هیچ تغییری در کیفیت نخواهیم داشت.

* این نرم افزارها برای کارهای تصویر سازی و نه ویرایشگری استفاده می شوند.

* اصول ساده ریاضی و برداری در آن جاری است که برای قرینه سازی ها و گرید بندی ها بسیار مناسب می نماید.

جالب است بدانید استفاده از نرم افزار کورل در امریکا جرم محسوب می شود و علت آن هم پیگیری های شرکت Adobe می باشد که حاضر به خالی کردن جا برای نرم افزار کانادایی کورل نمی باشد. به تبع آن در کانادا استفاده از ایلوستریتور چندان صورت خوشی ندارد. در ایران هر دو نرم افزار از طرفداران عمده ای برخوردار است، اما شاید بتوان گفت کمی بیشتر از ایلوستریتور، کورل فراگیرتر باشد.

اصول طراحی آرم و لوگو

در طراحی آرم و لوگو باید ابتدا اطلاعات کافی و وافی در مورد جا و مکانی که قرار است برای آن طراحی آرم را انجام دهید بدست بیاورید. گاهی برای رخداد یک رویداد نیز آرم ها و نشانه هایی طراحی می شود. مثلا گاهی برای برگزاری یک همایش یا نشستی مثلا همایش بزرگداشت مولونا و یا چیزی شبیه این وقایع طراحی آرم و حتی سربرگ و اوراق دیگر انجام می گردد. برای طراحی آرم یک موضوع، باید ابتدا آن موضوع را به خوبی درک کرده باشید و اطلاعات کافی از سفارش دهنده آن دریافت نموده باشید.

* قبل از شروع کار برای طراحی بهتر است. آرم های مختلفی که با همان موضوع شما، قبلا طراحی شده است ببینید و با اصول درست، به تفسیر علت طراحی آن ها بپردازید. اگر مشتری شما رقیبی دارد که احتمالا از طرح آرم آن خوشش می آید، آن را نیز در اختیار شما گذارد تا سلیقه مشتری دستتان بیاید.

* قلم و کاغذ خود را آماده کنید. طرح اولیه ای که به ذهن شما می آید، بهتر است ابتدا روی کاغذ سفید ترسیم شود. و شما با انگشتان دست کمی ها و کاستی های آن را بگیرید. بهتر است مدادی که استفاده می کنید سیاه باشد و اگر قرار است جایی از آرم پر یا تو خالی باشد با مداد سیاه به خوبی مشخص کنید.

* در صورت امکان، طراحی لوگو را برروی صفحه شطرنجی (چه در مانیتور، چه برروی کاغذ) انجام دهید. تا قرینه سازی در آن رعایت شود و امکان پیاده سازی برروی صفحات پیکسلی، وجود داشته باشد.

* لوگو همواره سیاه و سفید طراحی می شود. لوگوهایی که در همان مرحله اول رنگی یا گرادینت طراحی می شوند، از حرفه ای گری آن کاسته شده است. باید در نظر داشته باشید آرم طراحی شده معلوم نیست در کجاها درآینده قرار است استفاده گردد. ممکن است مجبور به استفاده بدون رنگ یا سیاه و سفید از آن باشیم.

* بعد از طراحی طرح اولیه لوگو که حتما با رعایت نکات در نمادشناسی لوگو و رعایت نکات در انواع لوگو طرح را روی نرم افزار پیاده سازی طرح های برداری و وکتور که متداول ترین آنها کورل و ایلوستریتور است، پیاده نمایید.

* بهتر است چندین طرح (حداقل دو طرح مختلف) برای مشتری خود طراحی کنید تا به او این امکان را بدهید که از میان طرح های مختلف، دستش برای انتخاب باز باشد. ارائه چندین طرح بعد از سفارش طراحی لوگو، نوعی احترام به مشتری تلقی می شود و معمولا او را راضی نگه میدارد.

* بعد از طراحی و نمایش آن به مشتری، دست او را برای چند مورد تغییر باز گذارید. تا در مرحله تکمیلی طرح آ ن را اجرا و اعمال نمایید. یادتان باشد که شما تنها، سفارش گیرنده هستید و نمی توانید سلیقه خود را به مشتری تحمیل نمایید.


منبع: http://www.xeer.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D9%88-%D8%A2%D8%B1%D9%85/%D8%A7%D9%BE%D9%84%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B4%D9%86/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد